Mestá budúcnosti majú byť tichšie, pokojnejšie a čistejšie. Aby sa to zmenilo, musí byť, okrem iného, prívetivejší pre elektrické vozidlá. To je veľká výzva, používatelia totiž od elektromobilov očakávajú rovnaký užívateľský komfort a jednoduchú obsluhu ako pri konvenčných vozidlách. A to okrem iného znamená aj dostatok dobíjacích miest a ľahké platby za dodanú energiu.
Pri strakonickej stanici majú vodiči elektromobilov od apríla tohto roku k dispozícii v českých podmienkach nezvyčajnú možnosť. Môžu tu využívať prvú tuzemskú 90kilowattovú verejnú dobíjaciu stanicu umožňujúcu bezkontaktnú platbu kartou.
Snaha spoločnosti E.ON im dáva to, čo dnes v iných obchodoch považujeme za samozrejmosť. Pre tých, ktorí ešte nejazdia po Česku elektromobilom, asi bude trochu prekvapením, že pri verejných rýchlodobíjacích staniciach niečo také nebolo možné, taká je ale realita. Platby za dobitie elektromobilov v Česku prebiehajú predovšetkým prostredníctvom RFID kariet a čipov, ktoré najčastejšie vydávajú energetické spoločnosti alebo napr. výrobcovia elektromobilov. Na použitie rôznych systémov je nevyhnutné zaobstarať si RFID karty rôznych spoločností a inštalovať ich aplikácie, čo pre užívateľov znižuje komfort použitia.
Dobíjací stojan Unity 90, ktorý Siemens sprevádzkoval v Strakoniciach, umožňuje úhradu nielen cez RFID či QR kód, ale aj platobnou kartou či iným zariadením so štandardom NFC, teda smartfónom či hodinkami. K tomu nie je potrebná registrácia ani faktúra, ide teda o výrazný posun v komforte používania elektromobilov a tiež elimináciu jedného z častých argumentov ich odporcov. Cena je rovnaká ako pre neregistrovaných zákazníkov, žiadny príplatok za platbu kartou nie je účtovaný.
Strakonická dobíjacia stanica je navyše vylepšená o systém paralelného dobíjania, ktorý umožní súbežné jednosmerné (DC) dobíjanie 1× 60 kW a 1× 30 kW (alebo 1× 90 kW). Okrem DC konektorov disponuje dobíjacia stanica AC konektorom Type 2 s výkonom až 22 kW. Výsledkom je, že na takto konfigurovanej stanici je možné dobíjať až tri elektromobily zároveň. Do budúcna je možné tiež túto stanicu rozšíriť na Unity 120, tj na 120 kW.
Bude všade
„Pre široké prijatie elektromobility sú dostupnosť a komfort dobíjania vrátane možností platby úplne zásadný. Rýchle, spoľahlivé dobitie a jednoduchú platbu kartou môžeme považovať za trend, ktorý sa bude ďalej rozširovať a rozvíjať,“ hovorí na otvorenie novej stanice Martin Šilar, vedúci oddelenia elektromobility českého Siemensu. Situáciu rovnako vnímajú aj politici či orgány Únie. Zavádzanie harmonizovaných platobných systémov je nevyhnutné aj z pohľadu Európskej komisie. Podľa jej balíčka „Fit for 55“ by mali byť od roku 2025 bezkontaktné platobné terminály inštalované na všetkých dobíjacích staniciach. Zavedenie jednotného systému platenia môže uľahčiť situáciu českým vodičom, ktorí vozia v kastlíku hneď niekoľko čipových kariet av mobile niekoľko v podstate totožných aplikácií, z hľadiska zavádzania mobility ide však len o malú súčasť celkového riešenia. Elektrifikácia dopravy môže ovplyvniť, ako a na čo väčšina z nás využíva dopravné prostriedky. Začlenenie dobíjacej infraštruktúry do prostredia miest si vyžaduje starostlivé zváženie všetkých spôsobov využitia, ktoré sa obyvateľom a návštevníkom ponúkajú. Pri budovaní dobíjacej infraštruktúry je ale treba myslieť aj na ostatných. Musí sa vziať do úvahy, aké rozmanité sú potreby užívateľov všetkých účastníkov dopravy, ktorých elektrifikácia ovplyvní. Nesmie sa zabúdať ani na to, že s elektrickými vozidlami a dobíjacími stanicami budú ešte najmenej niekoľko desaťročí koexistovať spaľovacie vozidlá a čerpacie stanice. Dobíjacie centrá pre elektromobily teda nebudú môcť jednoducho nahradiť čerpacie stanice a budú sa musieť čo možno najlepšie začleniť do už aj tak obmedzeného priestoru urbanizovaných území, kde je voľných plôch málo a majú značnú cenu.
Ako na to
Jedným z dôležitých krokov v snahe o čo najefektívnejšie využitie dobíjacej infraštruktúry je prijať spoločné štandardy tak, aby rovnaké dobíjacie miesta mohli využívať rôzne typy vozidiel. To sa zatiaľ nestalo, všeobecne sa však predpokladá, že štátna regulácia, politické vplyvy aj zákonitosti voľného trhu by mali nakoniec priniesť štandardizáciu. Vyššie požiadavky na čas môžu ľahko viesť k preťaženiu obľúbených dobíjacích miest.
V mestských oblastiach, kde môže byť len obmedzený priestor na zelenej lúke pre nové zariadenia, bude preto dôležité, aby projektanti posúdili všetky možnosti a varianty. Jednou z nich je bezpochyby dobíjanie doma. Nielen v Českej republike sa postupne zavádza povinnosť zriadiť dobíjacie stanice (alebo aspoň pre ne pripraviť inštalácie) pri novostavbách či rekonštruovaných budovách, ktoré majú viac ako 10 parkovacích státí. Táto povinnosť platí pre podzemné aj nadzemné hromadné garáže v budove, rovnako ako pre parkovacie miesta fyzicky susediace s budovou.
Domáce dobíjanie však nemôže byť jediným riešením. Výskumy ukazujú, že 80 % dobíjania v mestách bude prebiehať v domácnostiach alebo na pracovisku. V „starých“ európskych mestách, ale aj v husto osídlených novodobých moderných európskych mestách je dodatočná inštalácia domáceho dobíjania často nerealizovateľná. Prieskumy navyše ukazujú, že takmer 40 % respondentov jednoducho nemôže na mieste bydliska inštalovať nabíjaciu stanicu.
Zamestnanci to ocenia
Ďalšou dôležitou možnosťou preto bude dobíjanie v zamestnaní. Z hľadiska zamestnávateľov by mohlo ísť nielen o komplikáciu a starosť navyše, ale aj o príležitosť pre zaujímavý benefit. Firmy, ktoré takúto možnosť ponúknu, môžu získať povesť atraktívneho zamestnávateľa aj nálepku spoločnosti s udržateľným prístupom. Aj keď mnoho majiteľov elektromobilov bude môcť nabíjať doma alebo v práci, značná časť obyvateľov miest nemá a nebude mať k týmto typom dobíjacích bodov prístup. Dostupnosť a prístupnosť verejných dobíjacích staníc je preto stále dôležitejšia. V súčasnej dobe vedie v počte verejne dostupných dobíjacích staníc Čína. Ešte v minulom roku sa práve v Číne nachádzalo 85% všetkých rýchlodobíjačiek a 55% všetkých pomalých dobíjacích staníc, ktoré boli na svete postavené. Aj na tejto štatistike je dobre vidieť, že Čína v sektore elektromobility stojí na špičke. A tiež ide samozrejme o odraz čínskych reálií; v krajine sú totiž veľmi husto osídlené mestské aglomerácie, v ktorých je domáce dobíjanie podstatne komplikovanejšie než napríklad v doširoka rozprestretých amerických metropolách. Po celom svete môžu medzery v dobíjacej sieti zaplniť lokality, ako sú nákupné centrá, reštaurácie, letiská, školy a univerzity, športoviská alebo napríklad kultúrne a správne inštitúcie. Ideálne je podľa doterajších skúseností ponúkať na týchto miestach kombináciu dobíjacích bodov s rôznymi výkonmi, aby sa dalo vyhovieť rôznym potrebám. Dobíjacie kapacity sa tým využívajú efektívnejšie a optimalizujú sa náklady pre vodičov. Ľudia totiž v týchto miestach trávia veľa času, presná dĺžka pobytu sa ale môže značne líšiť.
80 %
|
40 %
|
85 %
|
Domáce dobíjanie však nemôže byť jediným riešením. Výskumy ukazujú, že 80 % dobíjania v mestách bude prebiehať v domácnostiach alebo na pracovisku. |
Takmer 40 % respondentov nemôže na mieste bydliska inštalovať nabíjaciu stanicu. |
Ešte v minulom roku sa v Číne nachádzalo 85 % všetkých rýchlodobíjačiek. |
Nabíjanie pri obrubníku
Vo verejnom priestore môže byť cennou možnosťou aj nabíjanie priamo na ulici. Príkladom je mesto New York. Približne 50 % z 1,8 milióna vozidiel v meste parkuje na ulici a newyorské ministerstvo dopravy (NYC DOT) plánuje do roku 2025 nainštalovať v piatich mestských častiach tisíc dobíjacích miest priamo na ulici. Do roku 2030 by sa počet takých dobíjacích staníc mal zvýšiť na 10 tisíc.
Projekt má za cieľ zmapovať výzvy aj príležitosti, ktoré takáto sieť pouličných staníc ponúka. V roku 2022 bola hotová zhruba stovka dobíjacích bodov. A už pri ich realizácii sa ukázalo, o aký dynamický problém ide. Využitie mestského priestoru sa v priebehu doby mení. Počas pandémie napríklad výrazne pribudlo reštaurácií, ktoré ponúkali sedenie vonku, teda pouličné „záhradky“. To viedlo k záberu niektorých miest pôvodne zamýšľaných na inštaláciu dobíjacích bodov.
Mesto preto vytvorilo nariadenie, ktoré z týchto priestorov urobilo zóny so zákazom státia s výnimkou nabíjania. To sa tak trochu osvedčilo, ale zariadenie nie je príliš populárne. Polícia kvôli nemu totiž rozdala podľa predstaviteľov mesta len v roku 2022 rádovo stovky pokút.
Podobný „silový prístup“ nie je možný vždy a všade. Väčšina radníc a politikov bude radšej používať príslovečný cukor skôr ako bič. Ale už je nutné začať premýšľať, ako presne elektromobilistom pohyb po meste skutočne účinne osladiť.
Viac informácií sa dozviete tu.