Ľudský rozmer digitalizácie

Ľudský rozmer digitalizácie

07. 03. 2024

Používateľská skúsenosť (User experience – UX) je viac ako len elegantný dizajn a prehľadné používateľské menu. Pri prepojení digitálneho sveta s reálnym môže byť rozhodujúcim faktorom, či je systém prínosom alebo naopak je nepoužiteľný.

Text: Aenne Barnard

Foto: Siemens

Pravdepodobne všetci sme sa už stretli s produktami, ktoré nás občas naštvú, pretože nefungujú tak, ako by sme chceli – napríklad nyvigácia v aute, ktorá sa neustále vyhýba diaľniciam len aby ušetrila poplatky alebo nový počítačový program, príliš komplikovaný na používanie. „Naším cieľom sú produkty, ktoré používateľom poskytujú to, čo naozaj chcú a zameriavajú sa na ich potreby. Hovoríme tomu používateľská skúsenosť a je jednou z kľúčových oblastí výskumu v spoločnosti Siemens,“ hovorí Sabine Berghaus zo Siemens Technology. 

Dôležitý je začiatok

Používateľská skúsenosť nie je len pekné používateľské rozhranie. „Ide o oveľa viac – jedným zo základných aspektov je použiteľnosť, schopnosť systému alebo zariadenia robiť to, čo sa od neho očakáva. Keď napríklad vyvíjame monitorovací systém, musíme už počas počiatočných fáz presne zistiť, ktoré údaje používatelia reálne potrebujú. Napríklad správcovi budov v nemocnici veľa nehovorí celková spotreba, potrebuje dáta starostlivo rozdelené podľa jednotlivých traktov alebo až po nemocničné lôžka. Zároveň musíme myslieť na to, že používatelia sú často v pohybe, preto aplikácia musí perfektne fungovať aj na mobilných zariadeniach,“ vysvetľuje S. Berghaus.

Aj to je dôvod, prečo je dôležité zapojiť používateľov už do návrhu riešenia.   „Používateľský zážitok nie je len o správnych funkciách programov. Je to tiež spôsob, akým sú do systému zapojení používatelia. Z našej štúdie vyplýva, že ľudia dokážu lepšie zvládať zložité situácie, ak im ponúkneme systémy, ktoré im dávajú pocit, že majú celý proces pod kontrolou,“ dodáva Axel Platz, dizajnér v spoločnosti Siemens Technology.*

Inteligencia aj psychológia

Umelá inteligencia dávajú strojom schopnosť prijímať zložité rozhodnutia, učiť sa zo skúseností a prispôsobovať sa zmenám. Príkladom sú autonómne autá, schopné samostatne si nájsť cestu v neznámom prostredí. Inteligentné stroje musia často zvládať mimoriadne zložité úlohy a zvyčajne tak robia v interakcii s ľuďmi. A práve používateľská skúsenosť vo vzťahu človek-stroj rozhoduje, či budú používatelia považovať systém za užitočný alebo za nepoužiteľný, hoci z hľadiska technických parametrov bude veľmi dobrý.

„Pri inteligentných systémoch riešime zložitú otázku, koľko slobody by sme im mali poskytnúť pri rozhodovaní bez ľudskej kontroly – či už z etických dôvodov, ale aj z hľadiska používateľskej skúsenosti. Tá hovorí, že stroje sa majú prispôsobiť potrebám ľudí a nie naopak. V tejto súvislosti je dôležitá psychológia. Ľudia nechcú mať pocit, že sú vydaní na milosť a nemilosť strojom, chcú mať možnosť sami robiť dôležité rozhodnutia. Na druhej strane sa ale dostávajú pod stres, ak majú monitorovať príliš veľa vecí súčasne a niesť zodpovednosť za zásah v prípade núdze. Pri hľadaní rovnováhy sú preto v konkrétnych prípadoch dôležité faktory ako kvalifikácia užívateľa alebo dôsledky nesprávneho rozhodnutia,“ hovorí S. Berghaus. 

Cieľom je koncový používateľ

Ako teda dosiahnuť dobrú používateľskú skúsenosť? Henry Ford kedysi konštatoval, že „keby som sa ľudí spýtal, čo chcú, povedali by, že rýchlejšie kone“. To platí aj na používateľskú skúsenosť. „Potrebujeme byť v kontakte s koncovými používateľmi, ľuďmi, ktorí pracujú s našimi systémami a strojmi. Poznať ich potreby a pracovné postupy, akými plnia svoje každodenné pracovné úlohy. Potom môžeme byť pre nich užitoční a ponúknuť im optimálne riešenia aj z hľadiska používateľskej skúsenosti. Kreativite sa pritom medze nekladú,“ hovorí S. Berghaus. 

Ľudia nemusia rozumieť tokom dát, z ktorých sa skladá digitálny svet. Dokážu ale rýchlo pochopiť aj zložitý obsah, ak majú k dispozícii jeho vhodné vizualizácie. Virtuálna realita a rozšírená realita dovoľujú vytvoriť z dát viditeľný svet, v ktorom sa ľudia intuitívne orientujú ako v počítačovej hre.

„Vizualizácia je pre používateľskú skúsenosť veľmi dôležitá – spôsob zobrazenia určuje, ako budú používatelia vnímať obsah. Naším cieľom je ponúknuť vizuálnu reprezentáciu, ktorá bude pre pozorovateľa zmysluplná“, hovorí A. Platz.

Siemens Technology nedávno vyvinul používateľské rozhranie pre ovládač inteligentnej siete. Dôležité bolo, aby používatelia dokázali rýchlo identifikovať smer toku elektrického prúdu a zaťaženosť vedenia v danom čase. „Zviditeľnili sme prúd – niečo, čo je v reálnom svete nemožné. Znázornili ho ako žlté guľôčky prúdiace vodičom. Keď boli väčšie ako hrúbka zobrazenej čiary, znamenalo to, že linka je momentálne preťažená. Používatelia sa v takejto abstraktnej realite intuitívne veľmi dobre orientovali a pracovali oveľa efektívnejšie a pohodlnejšie ako s tradičnými schémami zapojenia,“ dodáva A. Platz.

Vstupná brána do digitalizácie

Do priemyslu nastupujú čoraz zložitejšie systémy a prepojenie digitálneho sveta s reálnym hrá stále dôležitejšiu úlohu. Na jednej strane je obrovské množstvo dát, na druhej koncový používateľ, ktorý ich má ovládať a riadiť. Dizajnéri, ktorí navrhujú prostredie pre dobrú používateľskú skúsenosť, hľadajú správnu hranicu. Sú ich advokátmi používateľov a starajú sa, aby mali v diskusii o výslednom riešení dôležitý hlas. V konečnom dôsledku práve používateľská skúsenosť vo veľkej miere rozhodne o úspechu technológie a hrá preto kľúčovú úlohu v digitálnej transformácii.

 

„Pri inteligentných systémoch je ťažká otázka, koľko slobody by sme im mali poskytnúť pri rozhodovaní bez ľudskej kontroly.“

Sabine Berghausová, Siemens Technology

„Vizualizácia je pre používateľskú skúsenosť veľmi dôležitá – spôsob zobrazenia obsahu určuje, ako ho budú vnímať používatelia.“

Axel Platz, Siemens Technology 

Sdílet článek

Chcete vediet viac? Napíšte nám

Odoslaním formulára súhlasím so spracovaním osobných údajov. Vyplnené osobné údaje budeme spracovávať za účelom spracovania vášho dopytu alebo dotazu. Vďaka tomu vám budeme môcť čo najskôr odpovedať a vyriešiť vašu požiadavku. Pre viac informácií kliknite tu.