Experti zo Žiliny menia tvár rakúskej železničnej dopravy. Robia ju efektívnejšou a bezpečnejšou

Experti zo Žiliny menia tvár rakúskej železničnej dopravy. Robia ju efektívnejšou a bezpečnejšou

15. 10. 2024

Rakúske železnice neustále modernizujú. S pribúdajúcim časom však pribúdajú aj požiadavky na počet prepravených pasažierov. Cieľom je do roku 2040 zvýšiť kapacitu tak, aby železnice zvládli nielen nápor cestujúcich, ale aj tovaru.

Inžinierske centrum zo Žiliny

Významnú úlohu v tejto schéme hrá aj Inžinierske centrum Siemens Mobility v Žiline, ktorého  úlohou je projektovanie zabezpečovacích systémov, ich testovanie a prípadne aj uvedenie do prevádzky. Pilotný projekt začal v roku 2021 a momentálne zamestnáva 15 pracovníkov žilinského centra.

Inžinieri sa podieľali napríklad na testovaní rádioblokovej centrály Wels určenej na riadenie a dohľad nad jazdou vlakov v 57 km dlhom úseku medzi mestami Linz - Wels - Vöcklabruck a Wels - Haiding. Koncom minulého  roka bol pilotný projekt zakončen spustením RBC vo Welse a dohľadového a monitorovacieho zariadenia v Linzi.

Inžinieri však pracujú aj na ďalších, nadväzujúcich projektoch. Napríklad aj na systéme, ktorý bude riadiť jazdu vlakov na trati Viedeň - Hegyeshalom, vrátane odbočnej trate do bratislavskej Petržalky.

 Modernizácia rakúskych železníc je mimoriadne dôležitá

Rakúsko má smelé ciele v oblasti životného prostredia, pričom efektívna železničná infraštruktúra patrí medzi najdôležitejšie v súvislosti s ich dosiahnutím. Očakáva sa prirodzený nárast železničnej dopravy a odklon od cestnej dopravy. V tomto smere je dôležitá digitalizácia a efektívny systém riadenia prevádzky vlakov. V tomto smere Rakúsko úzko spolupracuje so spoločnosťou Siemens Mobility, v pláne je vybaviť čo najviac železničných tratí Európskym zabezpečovacím systémom Level 2.

Tento systém funguje tak, že komunikuje medzi vlakom a traťou. Vlak dostáva informácie o povolenej rýchlosti, polohe výhybiek, signáloch a iných dôležitých prevádzkových podmienkach. Dokáže automaticky brzdiť pri prekročení povolenej rýchlosti, prípadne ak sa blíži k nebezpečnej situácii a omnoho viac.  Medzi Najväčšie výhody tohto riešenia patrí vyššia bezpečnosť, ale aj zvýšenie kapacity, pretože trať je využívaná efektívnejšie.

Presná  poloha vlaku je určená pomocou GPS, ale aj dátových transportérov, ktoré sú umiestnené v koľajisku. Pohybujúci vlak nepretržite odosiela údaje o svojej polohe a rýchlosti.

Zdielať článok