Na olympiádu sa návštevníci dostanú pohodlnejšie. Nová linka v Paríži je budúcnosť MHD

Na olympiádu sa návštevníci dostanú pohodlnejšie. Nová linka v Paríži je budúcnosť MHD

29. 06. 2024

Mesto lásky, Paríž, očakáva veľká udalosť. Už čoskoro sa tu budú konať letné olympijské hry. V meste sa zídu najlepší športovci z celého sveta a očakáva sa aj obrovský prílev turistov. Zvládnuť ich nápor bude pre mestskú hromadnú dopravu mimoriadne náročné.

Spoločnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transport Parisiens) preto úspešne zmodernizovali a predĺžili automatizovanú linku 14 parížskeho metra. Ide o najnovšiu generáciu automatizovaného systému GoA4 (Grade of Automation) na svete.

6 rokov prác, nové technológie a výrazné predĺženie linky

Moderný systém linky bez vodiča bol zavádzaný v priebehu posledných šiestich rokov a umožňuje efektívnejšiu a spoľahlivejšiu prevádzku. Táto trasa metra bola tiež predĺžená na dvojnásobok z pôvodných 14 kilometrov na 28 km. Jej predĺženie sa týkalo najmä severnej a južnej časti a momentálne ide o najdlhšiu linku v parížskej sieti s vyťaženosťou viac ako milión cestujúcich denne.

Rozšírenie umožnilo cestujúcim cestovať z letiska Orly do centra Paríža len za 20 minút. Zo severných obchodných štvrtí v Saing-Dens Pleyel na letisko to trvá len 40 minút.

Chrbtová kosť verejnej dopravy v Paríži

Vďaka vyššej kapacite, spoľahlivosti a efektívnosti slúži linka 14 ako chrbtica parížskej verejnej dopravy, ktorá sa pripája k budúcej sieti Grand Paris Express. Počas uplynulých šiestich rokov sa na tomto projekte podieľalo viac ako 250 inžinierov.

Paríž je obľúbenou turistickou destináciou a ročne ho navštevujú milióny ľudí z celého sveta. Je tiež dejiskom známeho tenisového turnaja Roland Garros a každoročne sa tu koná aj posledná etapa najslávnejších cyklistických pretekov na svete Tour de France. Verejná doprava počas týchto podujatí doslova praská vo švíkoch.

Náhrada za 26-ročný systém

Prvá vysokokapacitná automatizovaná linka metra v Paríži bola spustená už v roku 1998. V roku 2018 dostala spoločnosť Siemens Mobility zákazky na generálnu opravu automatizácie linky, pričom cieľom bolo nahradiť starý 26-ročný systém METEOR. V rámci modernizácie bola vybudovaná nová centrálna riadiaca stanica a tiež vybavenie 72 nových vlakov.

Sdílet článek