Študenti technických stredných škôl vďaka súťaži už počas štúdia môžu prísť do kontaktu s najpokročilejšími technológiami Siemens a prezentovať svoje vlastnoručne postavené modely a technické zariadenia.
Za 2 dekády, počas ktorých sa súťaž pravidelne koná, tak malo príležitosť s najmodernejšími technológiami Siemens pracovať približne 1 350 študentov zo 67 slovenských škôl. Jej účastníci sú dôkazom, že tu stále máme obrovské množstvo mladých talentov, ktoré budú formovať budúcnosť priemyslu.
V minulosti žiaci dokázali navrhnúť napríklad prototyp baličky bryndze, nápojového automatu alebo testovacej stanice pre batériové články. Všetko sú to zariadenia, ktoré by svoje využitie veľmi ľahko našli aj v skutočných priemyselných podnikoch.

Martin Hudaček od ukončenia vysokej školy pracuje v spoločnosti Siemens ako technik automatizačných systémov. Okrem toho dnes pôsobí aj ako odborný garant a projektový manažér súťaže SYGA, ktorej sa v minulosti sám zúčastnil. V rozhovore nám prezradil, čo mu účasť v súťaži priniesla a prečo je pre mladé talenty taká dôležitá.
Prečo ste sa rozhodli prihlásiť do súťaže SYGA, keď ste boli na strednej škole?
Už od detstva som mal blízko k technike, no na strednej škole som začal objavovať krásy automatizácie. Automatizácia ma fascinovala viac než klasické programovanie, pretože ponúka príležitosť vidieť, ako moje nápady ožívajú v reálnom svete. Keď sa mi naskytla príležitosť zúčastniť sa súťaže organizovanej Siemensom, neváhal som ani chvíľu. Predstavte si, môcť kombinovať fyzikálne princípy s programovaním a vytvárať niečo hmatateľné a užitočné. Samotná myšlienka spájania teórie s praxou ma veľmi bavila.
Kto vám vtedy najviac pomohol dotiahnuť váš vynález do víťazného konca?
Najviac vďačím môjmu triednemu učiteľovi, pánovi Matuškovi. Na krúžku, ktorý organizoval, sme mali voľné ruky a on nám poskytol len potrebné vedenie, preukazoval nám dôveru. Tento prístup nás naučil pracovať samostatne, od základov vytvárať vlastné riešenia a poradiť si v rôznych situáciách. Pracoval som s kamarátom, a to nás učilo tímovej spolupráci. V takejto kamarátskej atmosfére sme boli schopní vypestovať nielen technické zručnosti, ale aj lásku k automatizácii.

Ako sa SYGA za tie roky posunula? Ako SYGU vnímate dnes ako jej projektový manažér?
SYGA si zachováva svoj základný cieľ a tým je podnietiť mladých k láske k automatizácii. V priebehu rokov sme študentom poskytli viac voľnosti a zdrojov na skúmanie vlastných záujmov v kontexte moderných technológií. Dnešní účastníci sa neboja pripájať PLC k databázam či prepojiť riešenia s celým internetom vecí. Technológia 3D tlače tiež rozšírila možnosti tvorby prototypov, čo ešte viac podporuje kreativitu. Učia sa používať najnovšie nástroje na to, aby mohli transformovať svoje nápady na riešenia.
Ako študentom k úspechom pomáhajú školy?
Školy hrajú kľúčovú úlohu v tom, aby študentom otvorili dvere do sveta techniky. Poskytujú im prvé príležitosti na dotyk s reálnymi zariadeniami a technológiou, ktorú budú používať vo svojej kariére. Inšpiratívni učitelia dokážu zapáliť vášeň v študentoch, ktorí potom prenášajú túto energiu do svojich projektov. V kombinácii s talentovanými študentmi je úspech zaručený a to vytvára atmosféru, ktorú šíria aj medzi ostatných spolužiakov.
Aká je podľa vás budúcnosť talentovaných stredoškolákov na Slovensku?
Talentovaní študenti majú pred sebou skvelú budúcnosť. Či už pokračujú vo vysokoškolskom štúdiu na Slovensku alebo v zahraničí, majú pred sebou široké možnosti v oblasti technológií. Naše vysoké školy ponúkajú kvalitné vzdelanie a verím, že môžu poskytnúť pevné základy pre budúcich inžinierov, ktorí budú hýbať svetom technológií.
Majú tu podľa vás dostatok motivujúcich pracovných príležitostí?
Na Slovensku máme veľmi veľa firiem, ktoré sa venujú automatizácii na svetovej úrovni. Často dokážu technickými riešeniami konkurovať a porážať aj tie zahraničné.
Čo hovoríte na víťazný projekt posledného ročníka Petra Salbota a Jaroslava Šubjaka zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave? Navrhli riešenie na problém, s ktorým sa potýka prakticky každý výrobný podnik, ktorý na jednej linke produkuje viacero rôznych súčiastok.
Mňa na ich práci najviac fascinovala samotná úroveň technického riešenia. Je neuveriteľné, na akej úrovni dokážu študenti druhého ročníka naprogramovať PLC a zároveň navrhnúť mechanickú časť. V tomto prípade bol veľmi zaujímavý aj model samotného vyučovania. Študent, ktorý v predchádzajúcom roku vyhral súťaž SYGA, učil popri štúdiu na vysokej škole študentov strednej školy. Čiže v tomto prípade je vidieť inovatívne prístupy nielen v technickom riešení, ale aj vo vzdelávaní.
V ktorých technických oblastiach vidíte budúcnosť?
Čo sa týka priemyslu, dochádza iba k rozširovaniu automatizácie. Stále budeme potrebovať niekoho, kto navrhne a zostrojí stroj mechanicky, potom elektricky, a nakoniec ho automatizuje. V posledných rokoch sa k tomu pridáva aj vytváranie virtuálnych modelov, zber a vyhodnocovanie dát. Čím ďalej, tým sa viac zvyšuje stupeň automatizácie v priemysle. A teda ja vidím budúcnosť v technike ako takej. Samozrejme technické prostriedky sa menia. Starú reléovú techniku nahradili PLC, tie sú každým rokom výkonnejšie a schopné zvládnuť viac úloh. Máme viac dát, ktoré sú každým rokom výkonnejšie, počítače schopné pretaviť na užitočné informácie, ako napríklad prediktívna údržba, či údaje o kvalite, výkonnosti. Uvidíme, ako sa odrazí rozširovanie AI. Ak sa človek snaží vzdelávať a držať krok s aktuálnymi trendami, nech si vyberie akúkoľvek oblasť techniky, bude mať budúcnosť. Učiť sa však treba celý život a v technike a v technike to vzhľadom na neustále inovácie platí dvojnásobne.
Čo je podľa vás najdôležitejšie pri navrhovaní svojich inovácií a projektov, čomu by mali študenti venovať najväčšiu pozornosť?
Ak mám byť konkrétny, tak pri súťaži SYGA je treba sa sústrediť v prvom rade na tvorbu riadiaceho programu. V druhom kroku tvorbu vizualizácie stroja (HMI) a diagnostiku stroja. Až potom sa snažiť o ďalšie rozšírenia. Študenti často trávia neprimerané množstvo času tvorbou mechaniky. Samozrejme, aj tá je dôležitá, ale stáva sa, že súťažiaci ňou stratia väčšinu času, ktorý majú. A SYGA nie je strojárskou, ale automatizérskou súťažou.
23. ročník súťaže SYGA bol už vyhlásený a stredné technické školy sa tak môžu prihlásiť. Všetky informácie nájdu na stránke súťaže.