V čom spočíva unikátnosť projektu Patient Journey Management?
V súčasnosti neexistuje softvér, ktorý by dokázal komplexne riadiť kľúčové nemocničné procesy a ich efektívne fungovanie. Systémy určené pre zdravotnícke zariadenia riešia čiastkové úlohy a navzájom nekomunikujú. Výsledkom je, že nemocnice nevyužívajú svoje prístroje a personál efektívne, čo v konečnom dôsledku môže zbytočne predlžovať diagnostiku i liečbu pacientov. Projekt Patient Journey Management pokrýva všetky zásadné aspekty – od integrácie dátových zdrojov cez modelovanie nemocničných procesov, predikciu a alokáciu zdrojov až po meranie výkonnosti a kvality.
Aké informácie bude mať pacient k dispozícii?
V každej chvíli bude pacientovi jasné, aké vyšetrenia a zákroky ho ešte čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov. Poslúži na to mobilná aplikácia, ktorú pripravujeme. Predpokladáme, že informácie pre pacienta sa budú automaticky generovať zo systému, ale lekár ich bude môcť doplniť, prípadne cez aplikáciu s ním priamo komunikovať.
Systém tak bude prínosom pre všetky strany – manažment nemocnice, lekárov i pacientov.
Áno, nemocnice budú môcť svoje zdroje lepšie využívať, budú mať oveľa lepší prehľad o svojich procesoch, vyhodnocovať kvalitu zdravotnej starostlivosti na základe tvrdých dát, ale aj na základe spätnej väzby od pacientov a ich rodín, ktorú systém umožní zbierať a vyhodnocovať. Lekári a sestry to pocítia na lepšej organizácii práce, špecialisti budú v práci vtedy, keď ich bude práve treba, lepšie budú koordinované klinické rozhodnutia a tiež zdroje, ktoré nemocničný personál potrebuje. Pacientom sa skráti čas čakania, budú rýchlejšie diagnostikovaní, prijatí na oddelenie a ich liečba bude efektívnejšia, pretože všetky zdroje potrebné na ich liečbu budú alokované a pripravené. Zároveň dostatok informácií skvalitní ich pobyt v nemocnici.
S akými informáciami bude systém pracovať?
Integruje rôzne dátové zdroje – od nemocničného informačného systému cez plánovanie práce pre nemocničný personál, manažment prevozu pacientov až po manažment postelí, operačných sál a samotných diagnostických zariadení. Súčasťou systému bude napríklad aj technológia RTLS (real-time location system). Pacienti i personál budú nosiť napríklad v náramku tzv. tag, ktorý bude poskytovať v reálnom čase informácie o ich pohybe v nemocnici. Systém všetky dáta vizualizuje do podoby dashboardov, grafov, výkonových indikátorov a predikcií.
Využije sa pri spracovaní dát aj umelá inteligencia?
Áno, predpokladáme, že poslúži na analýzu dát a predikciu možných scenárov. Systém tak bude vedieť dáta nielen vizualizovať, ale aj navrhovať možné riešenia a pomáhať pri hľadaní správnych rozhodnutí.
Nemocnice v súčasnosti riešia zložité otázky, ktoré vyvolala pandémia nového koronavírusu. Pomohol by im váš systém lepšie zvládnuť organizáciu pacientov?
Jednou z prvých funkcionalít, ktorú plánujeme implementovať, je optimalizácia cesty pacienta nemocnicou. Vzhľadom na Covid-19 sme sa prioritne zamerali na profil pozitívneho pacienta. Opäť ide o zefektívnenie všetkých procesov – cieľom je, aby mal takýto pacient v procese liečby k dispozícii zdroje a prostriedky, ktoré práve v danej chvíli potrebuje.
Prínosom systému má byť avizovaná výrazná úspora nákladov. Akým spôsobom sa dosiahne?
Odhadujeme úspory okolo tridsať percent nákladov, alebo inak povedané, nemocnice budú môcť s existujúcimi zdrojmi poskytnúť o tretinu viac výkonov. Nehovoríme o teoretických úsporách, ale o merateľných prínosoch pri konkrétnych indikátoroch. Od rýchlejšieho príjmu pacientov cez rýchlejšie pridelenie lôžka, skrátenie času na stanovenie diagnózy až po kratší pobyt na jednotke intenzívnej starostlivosti či na pooperačnej izbe. To všetko sa odrazí v znížení celkovej dĺžky pobytu pacienta v nemocnici a jeho vyššej spokojnosti. Lepšia koordinácia tímov a zdrojov zasa zlepší podmienky práce pre zamestnancov.
V akom štádiu je momentálne systém Patient Journey Management?
Na projekte pracujeme s nemeckým biznis partnerom z EPS (Enterprise Performance Solutions). Má niekoľko etáp. Prvú etapu, teda vývoj prototypu, sme naštartovali začiatkom tohto roka. Zanalyzovali sme problémové oblasti, zadefinovali základne parametre systému, načrtli hlavné funkcie a overili rôzne technológie. Momentálne sme v druhej etape, v rámci ktorej vyvíjame platformu. Nasledovať bude vývoj aplikácií, kde budeme spolupracovať s pilotnými zákazníkmi, nemocnicami v Európe a USA. Prvé nasadenie produktu do štandardnej prevádzky je plánované zhruba na koniec roka 2021.
Unikátny systém vyvíjajú slovenskí programátori. Bolo Slovensko pre spoločnosti Siemens Healthineers jasnou voľbou?
Dá sa tak povedať. Zavážili najmä pozitívne skúsenosti zo spolupráce z minulosti a odbornosť našich softvérových inžinierov. Dôležitá bola aj naša schopnosť flexibilne zareagovať na možnosť takejto spolupráce, pripraviť kvalitný tím a konkurencieschopnú cenovú ponuku. Aktuálne máme na Slovensku desaťčlenný tím v Bratislave a Žiline, postupne sa budeme rozširovať, finálne to bude do päťdesiat softvérových inžinierov a testerov. Z hľadiska znalostí a kompetencií tvoria tím prevažne full-stack programátori, keďže vyvíjame backendovú aj frontendovú časť. V našej zodpovednosti bude aj integrácia celého systému a systémové testovanie, tento tím ešte budujeme.
V tretej etape budete spolupracovať priamo s nemocnicami. Na základe čoho sa budú vyberať a čo všetko zahŕňa takúto spoluprácu?
Rozhodnutie sa robí v súlade s biznis stratégiou, ktorú primárne riešia naši partneri v Nemecku. Momentálne pripravujú plán pilotnej spolupráce s dvoma nemocnicami, jedna bude z Nemecka, Veľkej Británie alebo Portugalska, druhá zo Spojených štátov či Kanady. Na úvod potrebujeme analyzovať fungovanie a procesy vo vybranej nemocnici, máme záujem o anonymizované dáta, ktoré generujú jej systémy. Na tomto základe pripravíme verziu do pilotnej prevádzky šitú na mieru nemocnice. Už pilotná verzia tak prinesie našim partnerom reálnu hodnotu.
Dostanú príležitosť aj slovenské nemocnice?
Verím, že áno. Po dvoch pilotných nemocniciach plánujeme rozšíriť spoluprácu na osem až desať nemocníc. Momentálne na projekte so slovenskými nemocnicami ešte nespolupracujeme, ale v budúcnosti to nevylučujeme, naopak, budeme radi, ak takáto spolupráca vznikne.
Spomínali ste dobré meno slovenských vývojárov. Na akých podobných projektoch sa podieľali v minulosti?
Tých projektov je veľmi veľa. V oblasti rádiológie sú to napríklad inteligentné softvéry syngo a syngo Virtual Cockpit. Kým syngo je viac o postprocessingu rádiologických snímok, syngo Virtual Cockpit slúži na podporu skenovacieho procesu na diaľku a pomáha riešiť napríklad nedostatok odborníkov na konkrétnom pracovisku. V oblasti ultrazvukov sa slovenský tím podieľa na vývoji softvéru nasej vlajkovej lode Acuson sequoia. Venujeme sa aj podpore manažmentu zariadení, napríklad riešeniu LifeNet, ktoré sa dá predstaviť ako nemocničný „fleet management“ systém.
Pacient bude v každej chvíli vedieť, aké vyšetrenia a zákroky ho čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov. Odhadujeme úspory okolo tridsať percent nákladov. Inak povedané, nemocnice budú môcť s existujúcimi zdrojmi poskytnúť o tretinu viac výkonov.
Alexander Biháry pôsobí od začiatku tohto roka ako líniový manažér v Siemens Healthineers. Absolvoval štúdium na Fakulte elektrotechniky a informačných technológií STU v Bratislave, kde istý čas aj učil na katedre informatiky. Dva roky sa podieľal na výskume a vývoji vysokorýchlostných optických sietí v Miami a Los Gatos (Silicon Valley) v Spojených štátoch. Desať rokov viedol v Siemense PSE tímy vývojárov pracujúcich na veľkých medzinárodných projektoch, neskôr bol poverený riadením softvérového vývoja vo firme Avitech, ktorá sa zaoberá IT riešeniami pre letecký priemysel. V súčasnosti vedie unikátny projekt Patient Journey Management, ktorý vzniká na Slovensku a nájde uplatnenie v nemocniciach po celom svete.
Foto: Peter Korček