Elektrifikácia prichádza aj na Slovensko. Netýka sa len osobnej dopravy, ale aj tej hromadnej. Výborným príkladom je aj hlavné mesto, v ktorom už niekoľko rokov jazdia elektrické autobusy.
Bratislava však teraz dostala aj svoje prvé vodíkové autobusy, ktoré začali jazdiť od 1. augusta 2023. Ide o štyri autobusy Solaris Urbino 12 Hydrogen a začali premávať na linke číslo 75. Vodíkový autobus je vo svojej podstate taktiež elektromobil, no namiesto akumulátora využíva ako zdroj energie vodík.
Hlavnou výhodou vodíkového riešenia v porovnaní s čisto batériovým má byť najmä doba „tankovania,“ ktorá je oproti nabíjaniu výrazne kratšia. Dojazd nových bratislavských autobusov je na úrovni 350 kilometrov, čo pohodlne postačí na bežnú prevádzku MHD. Samotné naplnenie autobusu vodíkom trvá približne 20 minút a mesto má aj zmluvného dodávateľa, ktorý zabezpečuje, aby bolo k dispozícii dostatok vodíku na plnenie.
Bratislavský Dopravný podnik nakúpil tieto autobusy vďaka nenávratnému finančnému príspevku prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu, na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom financií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Alternatíva v podobe elektrického autobusu
Hlavnou výhodou vodíkového riešenia má byť práve kratší čas potrebný na doplnenie energie. Prevádzka elektrobusov v Bratislave však ukázala, že ani s nabíjaním to nie je zlé.
Dva nízkopodlažné a klimatizované elektrické autobusy SOR NS 12 Electric a dva malé elektrobusy SOR EBN 8 jazdia po Bratislave od 26. januára 2018. V meste sa nachádza aj niekoľko nabíjacích miest, ktoré slúžia na ich nabíjanie priamo počas prevádzky. Prvá nabíjačka takáto bola nainštalovaná na Patrónke a umožňuje celodennú premávku elektrobusu na linke 43.
Zdanlivá nevýhoda elektrického autobusu – dlhé nabíjanie, v skutočnosti nie je tak výrazná. Vďaka nabíjaciemu výkonu na úrovni až 600 kW stačí len pár minút na to, aby sa akumulátor dobil na požadovanú kapacitu a elektrobus mohol vyraziť na svoju ďalšiu cestu.
Má vodík budúcnosť?
Odpovedať na túto otázku je momentálne veľmi zložité a závery sa budú robiť až po určitom čase. Pravdou je, že vodík na Slovensku pre osobné autá zatiaľ význam nemá. V porovnaní s elektromobilmi tu neexistuje prakticky žiadna infraštruktúra, kde by sa mohli vodíkové automobily dopĺňať.
Z pohľadu elektrických autobusov mestskej hromadnej dopravy je to, samozrejme, lepšie. Bratislava mesto má problém s dopĺňaním vodíka vyriešený, takže prevádzka je prakticky bezproblémová. Pri priamom porovnaní vodíkových a batériových elektrických vozidiel však z pohľadu efektivity vyhrávajú tie batériové. Pokiaľ ide o environmentálne hľadisko, to závisí v prvom rade od spôsobu výroby elektriny či vodíka. Ak nie sú ich zdroje dostatočne čisté, ani samotná prevádzka takýchto vozidiel čistá nebude.
Jedna výhoda však pre obyvateľov miest stále zostáva – nulové lokálne emisie a čistejší vzduch.
Ako je to s nabíjaním elektromobilov na Slovensku?
Infraštruktúra sa u nás síce rozvíja pozvoľna, no zatiaľ na aktuálne objemy predaných vozidiel bohato postačuje.
Verejné nabíjačky sú dôležité z hľadiska dlhších trás, ponúkajú vyšší výkon a tým aj rýchlejšie nabíjanie. Na dlhšej ceste totiž ide práve o to, aby nebola zastávka nebola príliš dlhá.
Domáce nabíjanie je pomalšie, no je k dispozícii napríklad cez noc, ak vozidlo stojí. Je najlacnejšie a najšetrnejšie k batérii.
Doma je možné každý elektromobil nabiť z bežne dostupnej zásuvky, no hodina takéhoto nabíjania postačí len na približne 15 km dojazdu. Majitelia elektromobilov preto siahajú po takzvaných wallboxoch, ktoré im bežne ponúknu nabíjací výkon na úrovni 11 kW a viac. Vďaka tomu je možné celý akumulátor bežného elektromobilu s kapacitou 50 kWh nabiť za menej ako 5 hodín. Takéto riešenia ponúka aj Siemens.
Siemens VersiCharge: Ideálne riešenia domáceho nabíjania
Domáce nabíjanie so sebou prináša viacero výhod. Stačí odparkovať auto, zobrať kábel, vložiť do auta a nabíjať. Elektromobilisti, ktorí svoje vozidlá nabíjajú doma, hovoria, že to trvá 4 sekundy. Dve sekundy „strčiť kábel“ a dve sekundy „vytiahnuť kábel.“ Vozidlo sa samo o sebe nabíja niekoľko hodín, no v čase, kedy sa nevyužíva. A naopak, tankovací stojan doma asi nemáte.
Domáce nabíjanie je tiež neporovnateľne lacnejšie. 100 km vyjde v závislosti od tarify za elektrickú energiu a spotrebou elektromobilu pokojne len na 2 €.
Nabíjacie stanice VersiCharge od Siemensu sú vhodné pre domáce nabíjanie aj profesionálne riešenia. Ponúkajú komfort, dostatočný výkon a množstvo komunikačných rozhraní, takže ich je možné pripojiť k najrôznejším backendovým systémom. Dokážu napríklad komunikovať so systémami riadenia budov a zaistiť tak dynamické riadene záťaže.
Samozrejmosťou je kompatibilita so všetkými bežnými elektromobilmi a nabíjacími štandardmi. Aktualizácia softvéru prebieha automaticky cez OTA aktualizácie, takže nie je potrebný žiadny výjazd technika. Používateľ sa nemusí prakticky o nič starať.
K dispozícii je aj šikovná aplikácia s názvom Sifinity Go, pomocou ktorej má používateľ neustály prístup k svojmu wallboxu, môže si kontrolovať spotrebu elektrickej energie, aktuálny nabíjací výkon a prispôsobiť si proces nabíjania tak, ako mu najviac vyhovu